top of page

Weg met de kleurplaat!


Wie kent hem niet of wie is er niet groot mee geworden? De kleurplaat! Maar de vraag is hoe groot zijn we er eigenlijk van geworden? Wat heeft het ons volwassenen nou gebracht dat we altijd een kleurplaat mochten kleuren? Je krijgt een vooraf bedacht plaatje, gaat automatisch binnen de lijnen kleuren en wie er buiten gaat moet nog beter zijn best doen de volgende keer. Of je bent nog te jong: ‘schattig he, hij kan het al steeds beter’ ……Nemen we kinderen eigenlijk wel serieus als je ze een kleurplaat geeft? Zijn we zelf zo blij dat we altijd binnen de lijntjes moesten kleuren? Of hebben we nu toch ontdekt dat we ook een eigen rijke verbeelding hebben die wellicht vroeger te weinig is geprikkeld? Kinderen vragen ons eigenlijk geen voorbedachte dingen…..ze vragen om coaching bij de ontwikkeling van hun talenten die ze zelf al hebben.

Kinderen leren het beste als ze iets zelf mogen ontdekken, je kunt ze het antwoord vertellen maar dat is minder spannend. Als je ze vraagt wanneer Napoleon leefde kun je denken: Dat leren ze maar uit hun hoofd. Je kunt echter ook de vraag stellen: ‘wie was nou eigenlijk Napoleon? Kunnen jullie dat eens voor mij uitzoeken?’ Kinderen ontdekken dan vanzelf wanneer hij leefde en onthouden het dan ook. Kijk dus naar het doel van je vraag aan het kind, vertaal het dan naar iets anders of verleg het accent zodat de vraag voor het kind gaat leven en niet maar een kant op kan. Maak aanspraak op de fantasie en het eigen vermogen. Als je het antwoord zelf al geeft of kinderen saai feiten laat leren, vergeten ze het vrij snel weer omdat het niet vanuit hun eigen intrinsieke motivatie ‘eigen’ is gemaakt. Probeer dan ook te vermijden dat je dingen voordoet, zelf al invult of kant en klaar aanlevert. Dat is eigenlijk altijd een aanslag op de verbeelding. Daarom dus geen kleurplaten! Waarom zou jij bepalen wat een kind gaat kleuren? En waarom alle kinderen ook nog hetzelfde? Geef kinderen mooie lege vellen papier, goed tekenmateriaal en een uitdagende opdracht. Je twijfelt toch niet of ze wel kunnen tekenen? Neem kinderen dus serieus, dat geeft hun zelfvertrouwen

Tips om dit te doen:

1. Heb je een lastig vraagstuk voor kinderen, vertaal dat dan naar een onderzoekje, een opdracht waarbij ze er op uit kunnen, naar de bib moeten of anderen moeten vragen (ouders, de conciërge, leerkracht etc.) Stimuleer het zelf-onderzoek. Ook hele kleine kinderen kun je uitdagende vragen stellen, die bedenken echt wel een weg naar een voor hun logisch antwoord.

2. Wil je een kind iets leren wat best wel abstract is, ga dan met hem of haar ergens naar toe waar je het echt kunt laten zien of wat er op lijkt. Ga maar samen tellen uit hoeveel stenen de school is opgebouwd…..kinderen komen misschien vanzelf met handige andere manieren om dat anders uit te rekenen.

3. Laat het ontdekte antwoord ook eens creatief vertalen naar een tekening of schilderij over bijvoorbeeld Napoleon en zijn tijd of laat ze een verhaal schrijven over het leven van Napoleon met zichzelf in de hoofdrol. En hoe leuk is het dan als je een verkleedkist in de buurt hebt met pruiken en ouderwetse jurken en de kinderen mogen zich even wanen in een andere tijd…..

4. Om de wetenswaardigheden extra goed te blijven onthouden zorg je dat jullie het er vaker over gaan hebben en steeds weer op terugkomen, ook in andere verbanden. Dus als je het over iets uit de geschiedenis hebt reflecteer dan de nieuwe feiten aan de reeds geleerde feiten.

5. De creatieve tip van vandaag: Hang de tekeningen thuis of in de klas op een tijdlijn zodat je er vaak naar kunt verwijzen of maak een ‘pop-up geschiedenis museum’ in de woonkamer of in de hal van de school, kijk maar eens hoe creatief en ondernemend kinderen dan kunnen zijn!

Maar vergeet niet het allerbelangrijkste: laat het kinderen zelf doen en laat je verrassen!

Meer inspiratie nodig voor anders denken en doen?

Schrijf je dan nu in voor de gratis INSPI-LEREN Tip en Toolbox. Je krijgt dan zsm 6 weken iedere maandag een mail met tips en tools om zelf aan de slag te gaan met direct resultaat in jouw dagelijkse werkpraktijk. kijk ook even het filmpje ‘leuker leren door anders denken en doen’

Bekijk hier het filmpje.

Tot binnenkort,

Geertje


Recente berichten
Archief
Volg ons
  • Facebook Basic Square
bottom of page